torsdag den 31. maj 2012

And the winner is ...

Puha - synes der er er sket temmelig meget siden sidst (vel en uges tid siden)

Først lidt fra grejfronten idet jeg for flere måneder siden indsendte et billede til Salomon Danmarks fotokonkurrence på Facebook. Via en flot håndfuld 'likes' gik billedet videre til finalen hvor Martin Paldan udvalgte det som det bedste - og dermed mig som vinder af førstepræmien.

Fredag var jeg så i Salomon butikken i Fields, hvor jeg fik fundet en masse dejligt grej: Løbejakke, trøje, 3/4 tights, kompressionscalfs, drikkebælte med dunk og en ny cap. For en grejnørd var det jo som at være barn i en slikbutik, så jeg er ret sikker på at jeg trallede hele vejen hjem i toget.

Lørdag havde jeg meldt mig til 'Barfodsworkshop' i Roskilde (via 'Løberen') hvor Tomas Pilsborg (barfodsløber gennem tre år og fysioterapeut) guidede min gode ven Tobias, mig selv og 5 andre igennem barfodsløbets mysterier. Efter en kort intro blev vi sendt ud at gå på noget grusvej imens vi skulle prøve at slappe af i fusserne. Herefter en intro til løb på glat asfalt og efterfølgende 300m løb med små skridt, høj kadence og bare tæer. Tilretning. Og så løb igen. Og til sidst løb på grusvejen efterfulgt af en afslutningssnak og øvelser. Her blev min manglende evne til at lave fladfodet squat udstillet, da jeg nærmest var den eneste der ikke kunne. Tomas' forklaring var at jeg ikke har styrke nok i min skinnebensmuskulatur til at kunne holde mig fremme over foden. Personligt mener jeg at det er en gang BS - det er ren mangel på smidighed. Så den arbejdes der fortsat på.

Søndag var badedag med familien ved Tystrup sø og da søen ligger lige op ad Suserup skov så var det nærliggende at tage Breathoerne med og få dem testet med noget rigtigt trailløb. Skoven er kendetegnet ved at alle væltede træer får lov til at blive liggende så der er masser af forhindringer undervejs. Derudover ligger den på en skråning ned mod søen, så der er også gode muligheder for at få sig nogle højdemeter på kontoen. Det var dejligt at mærke at afvekslingen i trailløbet faktisk gjorde at jeg blev mindre træt end ellers. Godt nok var det jo ikke nogen prangende tid, men det er da helt klart et område som skal beløbes igen i nær fremtid. 95 højdemeter blev det til i alt på turen.

Kiropraktoren har også spøgt i den forgangne uge (tirsdag). Først kunne han ikke rigtig 'ramme' mig med det sædvanlige hoved på trykbølgechokbehandlingsdimsen. Men så skiftede han over til 'Det Amerikanske Hoved' - og så SKAL jeg da love for at der blev leveret smerte - faktisk så meget at sekretærerne kunne høre mig udenfor (erfarede jeg efterfølgende). Nå, men det skal jo gøre ondt før ....... eller sådan noget. Enden på det blev at jeg skulle se tiden an og så komme tilbage hvis der var yderligere behov. Det håber jeg nu ikke der er for jeg synes svangsenerne har det helt fornuftigt  efterhånden. Jeg har stadig en underlig afvikling i min venstre fod som jeg ikke lige ved hvad jeg stiller op med, men det finder jeg jo nok ud af...

Onsdag aften kastede jeg mig så ud i en mindre dumhed. Jeg mindes at have skrevet noget om at lytte til min krop og holde mig til 5 km max ture med lav intensitet. Men så var det at jeg kom i tanke om 'Det Hvide Spor' - En 9 km rundstrækning som den lokale cykelklub har lavet til mountainbiking. Jeg trængte til afveksling og havde jo fået smag for dette hersens trailløb så jeg kastede mig ud i det. Første tredjedel er meget teknisk med masser af små bakker og hårnålesving. Herefter rykker man nord for Skælskørvej hvor der afveksles mellem skovveje og 'singletrack'. Jeg skippede enkelte singletracks til sidst på turen da trætheden begyndte at indfinde sig, for når man er vandt til fladt terræn, så napper de mange små bakker. Det skal måske indskydes at man skal være medlem af en lokal cykelklub for at bruge ruten - men jeg tolker det således at det kun gælder for cyklister. Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg har løbet den tur.

Nu er det så torsdag - og jeg tror bare jeg skal restituere indtil søndag, hvor jeg skal lunte mig igennem Copenhagen Barefoot og forhåbentlig møde en masse ligesindede. Det ser jeg frem til!


3 kommentarer:

  1. Hej Torben

    Superfedt billede. Det er jo nærmet fotograferet fra taget af mit sommerhus: http://piskeben.blogspot.com/2011/12/hjlp-mit-sommerhus-falder-i-vesterhavet.html :D

    Skal du løbe Rubjerg Knude-løbet til august?

    Du skal ikke være ked af, at du ikke kan lave en fladfodet squat. (Jeg kan godt). For nogen er det en saliggørende øvelse, når det gælder træning af naturlig løbestil - men jeg kan nu komme på vigtigere og simplere øvelser. Har man problemer med knæene, er det nok heller ikke squatøvelser, man skal lægge ud med. Med lidt øvelse er det en fin øvelse, men så er den altså heller ikke mere fantastisk. Det er min mening. ;-)

    Se at få løbet lidt på de nøgne såler - det er nu det er fedt! Håber I får et god dag ved Copenhagen Barefoot - super initiativ som giver god fokus på vores sekt... :D

    Hilsen
    Peter

    SvarSlet
  2. Billedet er faktisk nogle år gammelt. Taget en aften efter heavy dagsregn - hvor der så var helt mennesketomt - indtil løberen kom piskende op af klitten. Jeg er også superglad for det :-)

    Ingen planer om løbet i August, men både familie og svigerfamilie bor i Nordjylland så det er da en overvejelse værd.

    Mht de bare fødder: Du har ret - grejliderligheden er vist kommet over mig. Og så er jeg nok ikke til trailløb i bare fusser endnu :-)

    Jeg lover at der er løbet på bare fødder minimum een gang inden jeg vender tilbage - Promise!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan jo bare skrue skoene af og løbe med dem i hånden, når lysten og underlaget byder det. Der er ingen grund til at gå for hurtigt frem - det skal vabler m.m. nok sørge for - men det er altså rart at mærke fugtig skovsti, varm strandsand eller blød asfalt under fødderne en gang imellem. Jeg glæder mig til at læse mere om dine barfods- og fladskosoplevelser. :-)

      Slet