søndag den 6. maj 2012

Av, av, av! Øm mand Bøv!

Jeg skal love for at 5 km'eren satte sig i bentøjet. 3 dage efter skulle jeg stadig tage mig sammen for ikke at humpe rundt når jeg gik. Og eftersom jeg prøver at lytte til min krop i stedet for mit hoved, har jeg begrænset løberiet. Nåede dog 6 km i går morges, hvoraf den sidste kilometer var på bare fødder. Jeg droppede EVO'erne til fordel for mine Ecco Biom B2.1 som immervæk har noget mere dæmpning uden at være i samme liga som en traditionel løbesko.
Biom skoen er egentlig købt som en overgangssko til de bare fødder og jeg har da også været rigtig glad for den (er det stadig). Kommende fra et par traditionelle løbesko var de med til at få mig til at løbe mere på forfoden, men der er stadig masser af svangstøtte i dem så man får ikke trænet musklerne i foden som man gør i de helt flade. Jeg har dog indset at jeg ikke får løbet ret tit hvis det kun skal være EVO'erne, så for at beholde lidt af den smule form jeg har opbygget, vil jeg løbe i Ecco'erne en gang imellem.

På den sidste km, hvor jeg løb i bare fødder, bemærkede jeg et lille opmærksomhedspunkt idet jeg skiftede imellem græs og asfalt. Asfalt havde jo fungeret fint tidligere, men da fødderne blev våde i græsset, syntes de at deres fornemste opgave var at tiltrække alle de småsten de kunne komme i nærheden af. Så det gjorde de. Av! Den blev lige skrevet bag øret.

Lee Saxby
Jeg er faldet over en superfin videosekvens på Youtube som jeg lige må bringe her. Medvirkende er en af verdens førende barfodstrænere, Lee Saxby. Og selvom det selvfølgelig er skjult reklame for Vivobarefoot, så synes jeg nu det er en slående video med fine eksempler og gode øvelser.




2 kommentarer:

  1. Hej Torben

    Jeg glæder mig til at følge din blog. Jeg kan godt nikke genkendende til nogle af dine iagttagelser (en lille tur på 5 km kan gøre indtryk på et par lægmuskler, der ikke er vant til at blive brugt på den måde). Man lærer hurtigt sin krops begrænsninger at kende.

    Hilsen
    Peter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Peter. Ja - det er jo endnu en blog i rækken, men jeg føler for en gang skyld et behov for at gøre andre opmærksom på noget af det jeg roder med.

      mvh Torben

      Slet