fredag den 11. maj 2012

Strip off those shoes boy!

Nyt forsøg: Ingen løb i sko - kun korte distancer i bare fødder. Det er den seneste taktik for at komme svangsenebetændelsen til livs.

De seneste gange har jeg jo løbet først i Biom og siden sluttet af i helt bare fødder. Og selvom det gik ok (også selvom jeg løb længere end planlagt) så har jeg alligevel haft en fornemmelse af at skiftet imellem svangstøttende sko og flade måske ikke var/er så godt.

Derfor blev det onsdag til 2,5 km i helt bare fødder. Og da jeg ikke havde været i skoven et stykke tid, bed jeg tænderne sammen og kastede mig ud på skovvejene. Og det gik faktisk også overraskende godt. Selvfølgelig er nylagt skarpt grus ikke nogen fornøjelse, men de mere tilkørte skovveje gik aldeles fint.
Med til historien hører også at jeg har kastet mig over Barefoot Ken Bob's: Barefoot running: Step by step.

Jeg er ikke nået så langt i den men den virker meget lovende. Dels er der KB's egne erfaringer, men den er krydret med en masse andres erfaringer samt - ikke mindst - videnskablige undersøgelser, hvilket tiltaler en naturvidenskabsmand som mig.
Anyway: KB beskriver at man faktisk bør udfordre fusserne fra starten i forhold til underlag, så også her passede skovvejene ind i mit kram. Fokus var på teknik og rytme og tempoet var lavt. Det var bare skønt at være i skoven igen. Den opmærksomme Endo vil bemærke den lille blindtarm inden jeg vender om. Den vej var IKKE rar at løbe på! Hjemme igen føltes fødderne lækkert levende - også selvom der havde sneget sig en blodvabel ind på en af tæerne.

Nyt fra Kiropraktoren
Kiropraktormanden blev også besøgt onsdag. Der var kun mindre ting at komme efter, men han foreslog chokbølgeterapi til svangsenerne. Der lader til at være gode resultater med behandlingen så jeg hopper nok på vognen, selvom jeg egentlig føler at det hjælper at følge det skånsomme program som jeg dyrker pt: Kun løb i bare fødder - kun korte ture - og kun når ømheden er forsvundet. 

Copenhagen Barefoot
Nå ja - så kom jeg lige til at melde mig til et trøsteløb da jeg nok har indset at jeg ikke bliver klar til Storebælt Naturhalvmaraton. Jeg faldt over Copenhagen Barefoot som jeg jo bare må være med til. Og så må jeg bare tage løbet i adstadigt tempo. Det skal nok gå.


2 kommentarer:

  1. Hej Torben

    Løber du rent faktisk, i mens du har svangsenebetændelse. Er du ikke nervøs for at det ikke forsvinder? eller måske bliver værre af det

    mhv
    Søren

    SvarSlet
  2. Hej Søren

    Der har faktisk været enslydende beskeder fra alle dem jeg har spurgt: Løb bare videre, men pil al kvalitet og distance ud af turene. Og for mig er det gået den rigtige vej - men jeg er selvfølgelig opmærksom på om det bliver værre - det er klart.

    Tror allerede nu at jeg kan anbefale dig chokbølgeterapi - det virkede meget effektivt, men det er selvfølgelig for tidligt at sige noget endeligt endnu.

    mvh Torben

    SvarSlet